الأربعاء، 9 أبريل، 2008

قفا نبكى على ألأطلال إهئ إهئ

آه يانى ..طبعا بعد الإمتحان روحت منهكة القوى ( حلوة منهكة دى).. مش عايزة بقى حد ذكى يتذاكى على ذكائى ويقولى ..ليه يعنى يا ختى هو إنتى كنتى شغالة فى مفاعل..هرد عليه وأقوله .. لا يا سيدى لا مفاعل ولا حاجة..بس كنت بمتحن يعنى مجهود ذهنى وعصبى كبير ، وبعدين دا أنا حليت سؤالين بحاله ..سؤاااااليييييييين مش لعب عيال يعنى . وعلى العموم أنا كنت تعبانة وعايزة أنام وخلاص ولو مش عاجبك إشرب من البحر ( بس حاسب تزور).

بما إن الإمتحان بتاعى مسائى يبقى أكيد هوصل البيت على الساعة خمسة ونص كده ..على ما أكل بقى و أشوف المسلسل (يعنى حبة فوق وحبة تحت ) الساعة بقت حوالى 9.5..وده معناه إنى يا دوب أدخل أنام علشان أعرف أصحى بكرة بدرى ، وعلى رأى المثل (البركة فى البكور )، والعصفورة اللى بتصحى بدرى هى اللى بتلحق الدودة الملظلظة الأول ، فأنا قولت أخد بعضى وأنام دلوقتى ، بصراحة أنا على ما أخدت القرار ده كانت الساعة بقت حوالى 10.

دخلت أوضتى وطفيت النور وقفلت الباب ، وهيأت نفسى للنوم تمام ، لكن كان فيه مشكلة واحدة ..الفيلم الأجنبى اللى كنت بتفرج عليه بعد المسلسل وضحيت بإنى أكمله علشان أنام بدرى مسيطر على تفكيرى بشكل فظيع ،هموت وأعرف البطل هيتجوز البطلة فى الأخر ولا هيقتلها . طبعا ده لو كان فيلم مصرى كنت هعرف النهاية بتاعة الفيلم من تتر البداية ، بس الفيلم الأجنبى ده كان حلو أوى..يا سلام لو البطلقتل البت البطلة دىفى الأخر..يبقى مية مية ، أصل الواد بصراحة زى القمر وخسارة فيها أصلا ..أو ممكن كمان المخرج يعمل حاجة جميلة جدا ..ممكن يخلى البطل ... خخخخخخخخخ ( أيوة بالظبط ..نمت أخيرا ، بس الساعة كانت بقت حوالى 12).

***************************

البيج بوس : ميوشة ..يالا يا حيببتى الساعة 8 قومى ذاكرى الشوية بتوع الصبح دول .

أنا :حاضر يا بابا نص ساعة بس كمان وأقوه على طول.

***************************

أختى الرخمة : قومى يا ست هانم ..الساعة بقت 11 ، هى دى النص ساعة اللى كنتى بتقولى لبابا عليها.

أنا:إمشى يا بت إنتى من قدامى بدل ما أخلى وشك شوارع

أختى الرخمة (أكيد مش هتسكت يعنى..أمال رخمة إزاى؟؟):يااااماماااااااااااااااااااااااا.
*****************************

ماما حبيبتى :حرام عليكى يا بنتى ..إتقى الله ..الساعة بقت 1 الضهر ..ده إنتى فى الأجازة بتصحى بدرى عن كده ..فزى قومى يا بت إنتى.

الجملة دى لما ماما بتقولها بيكون معاها شبشب ماشى بسرعة الصاروخ ، وعارف هو رايح فين بالضبط ، فطبعا بعد ما بشيل الشبشب اللى بيدخل بقى غالبا ( أصلى بنام وأنا فاتحة بقى) ، بقوم زى الجزمة وبمارس يوم المذاكرة المعتاد..أول حاجة لازم أعملها إنى أكلم بيبا ..أمال يعنى مين اللى هيكئبنى باقى اليوم؟؟!

بيبا :ألووووووممهمهم

أنا: إيه ده إيه الأصوات دى؟؟ أنا أسفة باين النمرة غلط جيت أتصل بواحدة صحبتى إتصلت ببيت الزواحف

بيبا : إيه يا ميوشة ..أنا باكل..الغدا لسه متعملش فماما عملتلى تصبيرة كده.

أنا : يا عينى على الأمهات ..ما أنا ماما برده بتأكلنى (بأمارة الشبشب اللى أنا واكلاه على الصبح)..المهم بتاكلى إيه ؟؟

بيبا:ماما حمرتلى بطاطس وعملتلى بيض.

أنا: بطاطس وبيض ..دى تصبيرة دى ..دى وليمة..أمال هتتغدى إيه يا بت إنتى؟

بيبا : لحظة خليكى معايا ..يا مامااااااااا هنتغدى إيه النهاردة ؟

صوت طنط باين جدا وهى بتقول ..يا بنتى خلصى اللى قدامك الأول وبعدين إسألى على الغدا (واضح إن كل الامهات بنفس الحنية )..المهم بعد المفاوضات

بيبا: أيوة يا ميوشة ..هنتغدا صينية بطاطس.

أنا : ما شاء الله ..إيه وفرة البطاطس اللى عندكو دى.

بيبا: خليكى فى حالك ..هو إنتوا علشان معندكوش بطاطس..هتبصيلى فى اللقمة.

أنا: بس خلاص يا ختى إقفلى ..بقولك إيه ..هى المادة بتاعة بكرة إيه؟؟

بيبا : يا نهار زى بعضة ..عندنا بكرة عربى يا ست الكتكوتة .

أنا : عربى ...هو إحنا يا بيبا مش فى قسم إنجليزى ولا إيه؟؟

بيبا ( أنا مش عارفة لحد دلوقتى البت دى مصاحبانى إزاى؟):عاااااا..ما سمعتيش حضرتك عن إختراع قبل كده إسمه مواد تربوى بتبقى بالعربى .

أنا : ولا أعرفها يا حضرة الضابط .

وبعد الشرح والتوضيح أخيرا فهمت إن المواد التربوية دى مواد بالعربى ..ودى المفروض بتعلمنا طريقة تعاملنا مع الطلبة فى الفصول مدرسين ( أنا بس نفسى فى حاجة واحدة ..كا واحد يغمض عينه دقيقة ويتخيلنى مدرسة لإبنه فى الفصل .. يا عينى عليكم يا أجيال المستقبل)

أنا : طيب ربنا يخليكى يا بيبا يا رب قوليلى المادة دى بتتكلم عن إيه بالضبط؟؟

بيبا : يا حبيبتى المادة دى فيها قصيدة المفروض إننا نحفظها وشوية دروس

أنا : يا سلام ..قصيدة إيه دى إن شاء الله

بيبا : قصيدة الاطلال بتاعة ناجى، إللى إتعملت أغنية دى.

أنا : أه ..عرفاها ..ده انا حافظها كلها "مكر مفر مقبل مدبر معا..كجلمود صخر حطه السيل من على.. يا على..ياعلى"

بيبا : على ..حسبى الله ونعم الوكيل فيكى..إنتى يا بت أوعى تتصلى هنا تانى ..إنتى فاهمة يا لا سلام.

أنا : ماشى يا موس ..سلام

وكانت دى بدايتى مع الأطلال... إهئ إهئ عاااااااااا

ليست هناك تعليقات: