الثلاثاء، 1 أبريل 2008

شلة الأنس

هنا بقى يجيى دور شلة الأنس ( إيه ده ؟؟! معقولة متعرفوش مين شلة الأنس)..دول شوية بنات ما يعلم بيهم إلا ربنا لسبب واحد بس والله ..السبب ده إنهم صاحبو واحده فاشلة زيي ..إحنا ست بنات ..فكرونى أبقى أتكلم عننا بالتفصيل بقى بعدين ..اللى أنا عايزة اوريهولكم دلوقتى شوية حوارات من اللى حصلت فى الأربع أيام اللى قبل الحضارة
تررررررررررررررررررن ترررررررررررررن

أنا :
ألو

بيبا ( الأنتيم بتاعى ..والحتة الطرية اللى فى حياتى) : أيوة يا ميوشة إزيك عاملة إيه ؟؟إيه الأخبار؟؟

أنا :أخبار سودا ..إيه يا ختى الفرحة اللى إنتى فيها دى ؟؟إنتى عملتيها وذاكرتى؟

بيبا :ههههههه.. عيب إنتى تعرفى عنى كده برضة ..بس أنا ذاكرت الفصل الأولانى وفرحانة بيه أوى
(ملحوظة :بيبا من أنصار الطريقة الأولى).

أنا: أحب أوضح لحضرتك حاجة مهمة ..المادة دى 6 فصول والإمتحان بعد بكرة.

بيبا : ما أنا قررت قرار خطير.

أنا :خير أخيرا قررت تسيبى التعليم وتخلى بالك من البيت والعيال أحسن .

بيبا :
هيهي لأ يا خفة..أنا قررت أذاكر اول 3 فصول بس وأحل الأسئلة اللى عليهم ..وإن شا ء الله ينجحونى بقى وخلاص .

أنا : يا صلاة النبى ..طيب إفرضى يا حلوة الملامح إن كل الأسئلة جت من الأبواب اللى ما ذكرتيهاش.

بيبا : ...........................

أنا :
وحتى لو جت أسئلة من اللى ذاكرتيه ..هما يا حلوة 5 دقايق بالضبط وتلاقى نفسك نسيتى الفصل اللى فرحانة بيه ده كان بيتكلم أصلا عن إيه..ألا هو صحيح بيتكلم عن إيه يا بيبا يا أختى ؟؟

بيبا :
عاااااااااااااااااا .....

طبعا السكة إتقفلت فى خلقتى

حوار 2 ( أنا قولت إحنا 6 ده لسه يا دوب تانى حوار)..ترررررررررررررن

أنا :
أيون

إيمو :
أيوة يا ميوشة ..أنا إيمو .

أنا : الحمد لله أخيرا واحدة مكتئبة زيي .

إيمو : عندى أخبار منيلة .

أنا :
إشجينى ..خير اللهم إجعله خير

إيمو:
مش خير أبدا..الدكتورة اللى بتدينا حضارة مسقطة كل الدفعة اللى قبلنا ..إنتى عارفة هى بتعلم الورق إزاى؟؟

أنا :
إزاى يا إيمو ؟؟نورينى ياختى .

إيمو
:بتاخد الورق معاها البيت وتطلع فوق الكنبة وترمى الورق من فوق على الترابيزة قدامها ..طبعا الورق بيقع على الأرض، فبتنجح اللى بيفضل على الترابيزة وتسقط اللى بيقع على الأرض.

أنا
:.............

إيمو :
ولا بتاعة الدراما .

أنا :
مالها كمان ؟

إيمو :
بتروح تصيف ومعاها الورق وتحط الورق قدام الهوا ..فيقوم الهوا مطير الورق ، والورقة اللى تطير ناحية المية وتتبل تسقط

أنا :
واللى تفضل ناشفة تنجح؟؟

إيمو: بالظبط.

أنا : أمال إحنا بنتنيل نذاكر ليه ؟؟ أنا المفروض كل اللى أعمله دلوقتى إنى أعمل أكبر كمية قهوة لأمى علشان تسهر لغاية الفجر وتدعيلى إن ورقتى ماتتبلش ... وبعدين مصيف إزاى ؟؟هتروح تصيف فى عز السقعة دى؟؟

إيمو :
تصدقى إنك بت هبلة ..أنا غلطانة إنى كلمتك ..سلام.

طبعا مع كم التشجيعات اللى خدتها دى تقدر تتخيل أنتا إيه اللى جرالى لغاية ما عديت الإمتحان ده ..بس المهم إن المادة عدت على خير وطلعت من الإمتحان مبسوطة على الأخر ..الحمد لله حليت سؤالين من الخمس أسئلة ..و ربنا يوفقنى بقى . طبعا باقى شلة الأنس اللى طالع يعيط والى بيصوت واللى مطلعش خالص..يعنى خد عندك مثلا الأنسة( إيمو) ..طالعة وهى بوزها شبرين .. ولسه مقتنعة إن الدكتورة هتروح تصيف فى شهر 1 وتظلمها وتسقطها .. أما ( ساسو ) بقى يا عينى على ساسو دى ..دى الرواقة والفواقة كلها ..برضة طالع وشفتها الفوقانية لازقة فى مناخيرها كأنها لسه طالعة من حمام الكلية مثلا اللى بتفوح الروايح منه !!!! ولما سألناها عملتى إيه ؟؟ ردت بمنتهى الرواقة

" أهو أى حاجة يعنى هجيب الديب من ديلة ..بلاش بقى تجيبو السيرة دى قدامى ..وبعدين أنا جعانة تعالوا نجيب شيبسى".

بس كلام بينى وبينكم كل ده كوم والبت بيبا دى كوم تانى خالص ..مفيش حاجة كانت غايظانى إلا الإبتسامة العريضة اللى كانت مرسومة على وش الست (بيبا)

أنا :
مالك يا منشكحة هانم ..إيه كل الضحكة دى ؟؟ هى النتيجة طلعت وأنا معرفش؟؟

بيبا :
لأ لسه متقلقيش ..بس اصل كل الأسئلة جت من ال 3 فصول اللى ذكرتهم ..ولاقيتنى لسه فاكراهم الحمد لله .

أنا: يا بنت المحظوظة
**********************************

هناك تعليق واحد:

funckydoctor يقول...

بتيجى مع الهبل دوبل